• Szacuje się, że transport odpowiada za 20-25% światowej emisji dwutlenku węgla. 
  • W samej Unii Europejskiej aż za 60% emisji w transporcie odpowiadają samochody osobowe 
  • Tylko 0,4% CO2 emitowanego przez transport w Europie pochodzi z transportu kolejowego 
  • Ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko transportu jest możliwe przez rozwijanie dostępnej i niedrogiej komunikacji publicznej 

Transport to jedno z największych źródeł emisji gazów cieplarnianych. Szeroka dostępność samochodów osobowych i lotów także krótkodystansowych oddala nas od osiągnięcia neutralności klimatycznej. Całkowicie czysty transport indywidualny to na chwilę obecną niestety utopia, konieczny jest rozwój dostępnego dla wszystkich, czyli rozbudowanego i taniego, transportu zbiorowego.  

Po transformacji ustrojowej w Polsce całkowicie zaniedbano sektor publicznych usług. Z map zniknęło wiele połączeń kolejowych, część z tras od wielu lat nie była remontowana. Dodatkowo napływ środków z Unii Europejskiej wykorzystywany był przede wszystkim na budowę dróg i autostrad, których stan i dostępność w Polsce pozostawiały wiele do życzenia. Konsekwencją takich działań był gigantyczny wzrost liczby samochodów na polskich drogach, a co za tym idzie wzrost emisji. Odwrócić tego trendu nie będzie można w rok lub nawet kilka lat, jednak rozwój transportu zbiorowego to w dzisiejszych czasach konieczność. 

Wprowadzenie biletu miesięcznego obejmującego komunikację miejską i przejazdy kolejowe liniami regionalnymi za 70 złotych*, wydaje się być niemożliwe, szczególnie w dobie rosnących cen wszystkich dóbr i usług. Jednak na takie rozwiązanie zdecydowali się Niemcy, od kwietnia 2023 roku za 49 euro będzie można kupić bilet obejmujący zarówno publiczną komunikację, jak i regionalne przejazdy koleją. Zdecydowano się na ten ruch po wielkim sukcesie programu pilotażowego, w ramach którego za 9 euro miesięcznie od czerwca do końca sierpnia można było podróżować po całych Niemczech. W trakcie tych kilku miesięcy zainteresowanie koleją przekroczyło najśmielsze oczekiwania decydentów, a liczba chętnych przekroczyła przepustowość dostępnych linii. Według sondażu przeprowadzonego w Niemczech zmiana cen biletów wpłynęła na zwiększenie popytu o aż 25%.  

Należy podkreślić, że poza najważniejszym aspektem jakim jest troska o środowisko, rozwój alternatywnych form transportu, ma również pozytywny aspekt społeczny, mniej czasu spędzonego w korkach i samochodzie, który można wykorzystać na rozwój własnych pasji, czy spędzenie go z bliskimi. 

*Cena 70 złotych dotyczy proporcji cenowej w stosunku do średniego wynagrodzenia w Polsce 

Przeczytaj również

Rybnik - laureat konkursu w kat. Zrównoważona Mobilność

Rybnik angażuje się w rozwijanie innowacyjnych technologii w sektorze transportu zbiorowego i inwestuje w przyszłość, zakupując autobusy elektryczne oraz buduje ogólnodostępną stację zasilania pojazdó…

Francuskie inspiracje dla polskich miast 

Inwestycje w zieleń  W 2020 roku “The National Union of Landscape Enterprises” oraz “Hortis” zaprezentowały ranking najbardziej zielonych miast we Francji.

ZITY by Mobilize – usługa samoobsługowego wynajmu samochodów elektrycznych w Paryżu

20 maja 2020 roku Grupa Renault uruchomiła w Paryżu usługę wynajmu samoobsługowego ZITY by Mobilize. Do dyspozycji mieszkańców Paryża dostarczono flotę 500 w pełni elektrycznych samochodów Renault ZOE…

Wrocław - laureat konkursu w kat. Zrównoważona mobilność

W kategorii miast powyżej 100 tysięcy laureatem konkursu Eco-Miasto w kategorii Zrównoważona mobilność został Wrocław.

Zakaz lotów krótkodystansowych we Francji, a rozwój zrównoważonej mobilności

Wraz z rozwojem lotnictwa i obniżeniem cen biletów, pojawił się problem zwiększających się z roku na rok emisji związanych z tą formą transportu.

Edycje programu

Chcesz być na bieżąco?Zapisz się na newsletter!

Jeśli masz jakiekolwiek dodatkowe pytania dotyczące projektu, to napisz do nas:
kontakt@eco-miasto.pl

Organizatorzy projektu

© UNEP/GRID-Warszawa 2017-2024