• Do 2050 roku 70% populacji będzie żyło w miastach 
  • Temperatura w miastach jest od 2ºC do 6ºC wyższa niż w ich okolicy  
  • Parki i inne tereny zielone pozytywnie wpływają na jakość powietrza, samopoczucie mieszkańców i zmniejszają efekt miejskiej wyspy ciepła 
  • Miasta na całym świecie szukają kreatywnych sposobów na stworzenie nowych terenów zielonych 

Z uwagi na liczne korzyści miasta stanowią dogodne miejsce do życia, co sprawia, iż odsetek populacji w nich zamieszkujący zwiększy się z około 56% do aż 70% do roku 2050. Duża gęstość zaludnienia i znaczne skupienie aktywności gospodarczej sprawiają, iż w miastach generowane jest aż 70% emisji gazów cieplarnianych i odpowiadają one za dwie trzecie konsumpcji energii. Gęsta zabudowa i nieliczne tereny zielone zmniejszają też bioróżnorodność. Jednocześnie, negatywny wpływ miast na środowisko odczuwają ich mieszkańcy. Oprócz gorszej jakości powietrza i wyższych temperatur, brak kontaktów z naturą może mieć niekorzystne działanie na samopoczucie populacji miast.  

Działania i strategie przygotowywane przez miasta na całym świecie jednoznacznie wskazują, iż odpowiedzią na nasze bolączki jest zwiększanie powierzchni terenów zielonych. Przywracanie natury do miast przynosi wiele korzyści takich jak: redukcja efektu miejskiej wyspy ciepła, poprawa jakości powietrza, zwiększona retencja wody i pozytywny wpływ na samopoczucie mieszkańców. Tworzenie nowych parków nie zawsze jest możliwe ze względu na bardzo ograniczone miejsce. Ten problem jest szczególnie widoczny w centrach dużych miast, gdzie zabudowa jest często tak gęsta, jak tylko było to możliwe. Dlatego radni metropolii muszą szukać kreatywnych sposobów na ponowne powitanie zieleni w swoich miastach. 

Jednym z najbardziej znanych przykładów jest The High Line w Nowym Jorku. Jest to park o długości nieco ponad 2 kilometrów, który powstał na wiadukcie, którym szła stara linia kolejowa. The High Line pozytywnie wpływa na środowisko poprzez redukcje temperatur, poprawę jakości powietrza i zapewnianie przestrzeni dla licznych form życia, co znacząco podnosi bioróżnorodność. Dodatkowo, park ten stał się jedną ze światowych ikon architektury i istotną atrakcją turystyczną Wielkiego Jabłka. Projekty inspirowane wykorzystaniem starej infrastruktury kolejowej w Nowym Jorku możemy również zobaczyć w innych dużych miastach. W Rotterdamie na dachu starej stacji kolejowej Station Hofplein powstał Hofbogen Air Park. Oprócz wyjątkowych widoków park zapewnia odwiedzającym miejsce na piknik i ogród z licznymi roślinami uprawnymi. Jednakże, nie jest to jedyny park na dachu znajdujący się w Rotterdamie. Drugi taki obiekt, Dakpark, powstał na dachu tamtejszego pasażu handlowego i możemy w nim znaleźć restauracje, ogród uprawny i liczne strefy piknikowe. Również na naszym polskim podwórku znajdziemy nieszablonowe tereny zielone. Krakowski park linearny w dzielnicy Ruczaj powstały na miejscu zaniedbanego wąskiego pasa zieleni za ekranami akustycznymi przy ulicy Grota i Roweckiego.   

Przeczytaj również

Konin - laureat konkursu w kat. Zieleń miejska, błękitno-zielona infrastruktura

Konin został nagrodzony za kompleksowość działań w zakresie rozwoju błękitno-zielonej infrastruktury i zieleni miejskiej oraz projekt "Zielone korytarze miejskie”, którego elementami są między innymi…

Zmieniające się oblicza francuskich miast

Idea 15-minutowego miasta, stworzona na Uniwersytecie w Sorbonie przez profesora Carlosa Moreno, coraz chętniej wdrażana jest we francuskich miejscowościach.

Niepołomice - laureat konkursu w kat. zielono-błękitna infrastruktura

Niepołomice realizuje projekt "Błonia Niepołomickie" - nowego miejskiego parku, zróżnicowane zagospodarowanie, oraz doskonałe połączenie terenów zielonych z dziedzictwem kulturowym.

Chodniki Przyszłości: Permeabilne nawierzchnie przyjazne dla miast

Chodniki to nie tylko elementy infrastruktury miejskiej, które ułatwiają mieszkańcom miasta poruszanie się po nim.

Rezyliencja miejska – nowy paradygmat rozwoju

Termin „rezyliencja” oznacza zdolność danego organizmu bądź systemu do powrotu do sprawności po doznanym wstrząsie, który naruszył jego struktury lub dotychczasowy sposób działania.

Edycje programu

Chcesz być na bieżąco?Zapisz się na newsletter!

Jeśli masz jakiekolwiek dodatkowe pytania dotyczące projektu, to napisz do nas:
kontakt@eco-miasto.pl

Organizatorzy projektu

© UNEP/GRID-Warszawa 2017-2024